Món grecoromà
Regions geogràfiques i països
que culturalment i històricament
van ser directament influïts per
la llengua, cultura, govern i
religió dels antics grecs i
romans. És l'àrea centrada en la
Conca del Mediterrani i el
Pròxim Orient.
Politeisme
Concepció religiosa o filosòfica
basada en la creença de
l'existència de diversos déus.
Mitologia
Conjunt relativament coherent de
mites i símbols que formen part
d'una determinada religió o
cultura.
Cultura clàssica
Ampli conjunt de conceptes
culturals i artístics de la
civilització occidental
vinculats a les civilitzacions
clàssiques, grega i romana.
Inclou la literatura, les belles
arts, la cultura material, les
institucions, tradicions i
costums.
Ordres clàssics
Estils arquitectònics canònics
amb els quals, en l'arquitectura
grega i romana, s'intentava
obtenir edificis de proporcions
harmonioses en totes les seves
parts.
Cànon
Regla de representació en l'art,
que permet obtenir l'harmonia
tant en el conjunt com en les
parts de l'obra d'art gràcies a
l'ordre, la mesura i la
proporció.
Ceràmica grega
Reuneix el conjunt de recipients
i pintura de gots a l'antiga
Grècia. Assolí un alt nivell
de qualitat artística, i deixà
una valuosa informació sobre la
vida i la cultura dels antics
grecs.
Enginyeria
Conjunt de coneixements
científics i tecnològics per a
la innovació, invenció,
desenvolupament i millora de
tècniques i eines per a satisfer
les necessitats i resoldre
problemes tant de les persones
com de la societat.
Fòrum
Centre neuràlgic, geogràfic,
comercial i polític de la ciutat
romana, equivalent a l'àgora
grega. Era un espai públic
amb funcions comercials,
financeres, religioses,
administratives i econòmiques, a
més de ser el lloc on els
ciutadans romans feien la seva
vida social.
La
cultura grecoromana •La cultura que van crear elsanticsgrecs
i romansconstitueix un delsgranspatrimonis de la humanitat i és la base de la nostra
cultura occidental. •A Grècia van
néixer
la filosofia, el
coneixement científic, els
cànons artístics, els Jocs
Olímpics i la democràcia
com a forma de govern. •Els romans,
un pobleeminentmentpràctic,
ens van llegar
construccions
arquitectòniques, obres
d’enginyeria, legislació,
concepció urbanística i,
sobretot, la seva llengua.
EL PANTEÓ GRECOROMÀ •Els grecs van crear una religió amb un panteó de déus (politeista)
i una mitologia, que després van
ser adoptats pels romans. •
Aquesta religió, els
seus mites i els seus déus han
tingut una gran
influènciaen l’art
i en la cultura occidental
dels segles posteriors. •
Els déus vivien com els
èssers humans, formaven
famílies, s’estimaven i es
barallaven, però eren immortals,
tenien poders enormes i
controlaven les forces de la
natura; no coneixien la fam ni
la fatiga.
CULTE PRIVAT I CULTE PÚBLIC •A Grècia,
el culteprivat
tenia
un paper molt important i estava
dirigit pel pare de cada
família. •
Cada ciutat era
protegida per una divinitat a la
qual es retia culte públic,
amb sacrificis i processons. •
També hi havia els
cultes panhel·lènics,
reconeguts per totes les ciutats
gregues. •
A Roma es retia culte als
déus de la casa
i
de la llar
(lars
i penats),
i també s’honorava els esperits
dels avantpassats
(manes).
ELS
ORACLES I ELS AUSPICIS •Els grecs
i els romans
eren moltsupersticiosos i abansd’emprendrequalsevolacció
important volien saber la
voluntat dels déus. •Els grecs consultaven
els oracles,
on una pitonissa responia, en
nom d’Apol·lo, les preguntes que
li feien les persones sobre el
seu futur. •A Roma hi havia diversos
mètodes per consultar els déus;
el més freqüent era la
interpretació del vol dels
ocells (auspicis)
pels àugurs. •Els déus també feien
conèixer la seva voluntat
enviant un senyal: eren els
anomenats presagis
i prodigis.
EL
PENSAMENT RACIONAL •Grèciaés
el bressol del pensament
racional; va ser el primer llocon
es va intentar
explicar els fenòmens més
complicats per mitjà de la raó
humana. •Els éssers humans podien
ser capaços de comprendre i
explicar el món que els
envoltava, sense haver de
recórrer als déus.
FILOSOFIA, CIÈNCIA I DRET •Elsfilòsofs
grecs
van començar a buscar
explicacions als grans
interrogants de la vida per
mitjà del diàleg i la reflexió. •Algunspensadors
van començar a buscar les causes que regulavenl’origen
i el funcionament de la natura (explicacions
científiques). • La gran aportació
romana va ser el dret,
que va tenir una gran influència
sobre tota la legislació
posterior.
EL
TEATRE •El teatre va ser la gran creació
literària del món grecoromà i
ens ofereix dos grans gèneres:
la tragèdia
i la comèdia. -La tragèdia mostrava els sentiments,
els conflictes humans i la força
de la passió. -La comèdia
recreava de manera satírica
diversos aspectes de la vida
quotidiana. •Els gransautorstràgics
van ser d’origen grec: Èsquil,
Sòfocles
i Eurípides. •En el
terreny de la comèdia va destacar
el romà Plaute;
les seves obres eren una crítica
dura a la societat romana.
UNA
ARQUITECTURA ARQUITRAVADA •Elsarquitectesgrecs
es van esforçar per crear espais per a la vida col·lectiva
de gran bellesa i perfecció. •Les dimensions eren
reduïdes, pensades a la mesura de l’ésser humà. •Elsgrecs
no van utilitzar ni l’arc ni la volta.
El disseny dels edificis es
basava en la unió de columnes
verticals i bigues horitzontals,
que reben el nom de llinda
o arquitrau.
ELS
ORDRES ARQUITECTÒNICS •Elsgrecsidentificaven la bellesaambl’harmonia
i la proporcionalitat;
per això van crear els ordres
o estils arquitectònics. •Les maneresdiferents de disposarelselements de la façanad’unedifici donen llocals diversos ordres. • Hi ha
dos ordres principals, el
dòric
i el jònic;
l’ordre corinti
és una varietat del jònic.
TEMPLES I TEATRES •Elstemples
eren la residènciadelsdéus i a l’interior no hi entravenelsfidels. La planta erarectangular
i al centre se situava
la cel·la,
on
es guardaval’estàtua de la divinitat. •Els temples podien estar
envoltats per una columnata que
constituïa el peristil;
l’exterior
es decoravaambescultures,
situades
al frontó
i al fris. •Els teatres
són l’altra gran construcció
pública de l’època grega; es
construïen aprofitant els
vessants de les muntanyes. •Les grades tenien forma
semicircular i una inclinació
que els proporcionaven una
acústica i una visibilitat
perfectes; l’escena i
l’orquestra eren situades a la
part plana.
L'ÚS
DE L'ARC I LA VOLTA •Les construccions romanes van barrejarelselementsarquitectònics
grecs amb les tècniques apreses
dels etruscs, com l’arc
i la volta. •També
van fer servir la cúpula,
que va donar als seus edificis
una gran amplitud i
grandiositat. •En la majoria
de construccions van utilitzar
el maó
cuit
i una pasta semblant al ciment. •En els edificis públics
més luxosos aquests materials es
recobrien amb tova pintada
o de marbre.
L'URBANISME ROMÀ •Les ciutats romanes tenienmuralles i elscarrerss’estructuravenformantínsules,
és a dir, illes de cases
ordenades al voltant d’un pati
central. •Les
ciutatsestavenemmurallades i les travessaven
dues artèries principals: el
cardo (eix N-S) i el decumanus(eix E-W) que
s’encreuaven en una plaça, el
fòrum.
LES
OBRES PÚBLIQUES •D'entre
les obres públiques
romanes hem de destacar:
-Els edificis religiosos.
-Els dedicats a l’administració
i al govern de l’Imperi.
-Els destinats a l’oci.
-Les vies de comunicació.
- Els monuments commemoratius.
LA
RECERCA DE LA BELLESA IDEAL •L'escultura
i la pintura buscaven la representació
de la bellesa ideal
i el moviment. •Per això, van cercar les proporcionsideals
del cos humà i van desenvolupar un joc de proporcions entre les diversesparts del cos, el cànon.
L'ESCULTURA •En l’escultura de l’antigaGrèciapodemdistingir tres gransetapes: -A
l’època
arcaica
es representaven nois nus (kouroi)
i noies abillades amb vestits (korai).
El cos era tractat rígidament,
en posició frontal. -A l’època
clàssica
les escultures van guanyar
agilitat i moviment i van donar
als rostres una expressió
serena. -En el periode hel·lenístic,
els cossos es retorçaven, el
moviment s’exagerava i els
rostres mostraven sentiments.
LA
CERÀMICA •Elsterrissaires grecs van ser artesanshàbils
que van crear una gran varietat
d’objectes. •Moltes peces tenien
boniques pintures
que representaven tota mena
d’escenes. •Aquestes imatges ens han
proporcionat una informació
valuosa sobre la manera de vida
dels grecs.
LA
PINTURA •Tot i que sabem que moltsedificisgrecs eren decoratsambpintures, la majoria
no s’han conservat. •Gràcies
a la conservació
de la ceràmica podem conèixer la
temàtica i algunes de les
característiques de la pintura
grega.
L'ESCULTURA:
EL REALISME ROMÀ •La majoria
dels palaus i espais públics
romans estaven decorats amb
escultures que copiavenels
models grecs. •La innovació de l’escultura romana recau en el retrat,
que representava un realismemolt
gran,
en contraposició
amb l’idealisme dels grecs. • També destaquen els
relleus commemoratius
que evocaven les gestes dels
emperadors.
LA
PINTURA •Elsromansacostumaven
a
decorar els habitatges amb
pintures murals. •Els
temes més
representats eren els
mitològics, les escenes de la
vida quotidiana, els retrats,
els paisatges i les
construccions arquitectòniques
de fantasia. •Les pintures es feien
amb la tècnica del fresc
i es protegien amb una capa de
cera que feia més vius els
colors.
EL
MOSAIC •Tantelsgrecscomelsromans
van fer servir els mosaics
per decorar els terres i les
parets dels palaus i de les
cases. •Alsmosaicspodien
tenir una decoració geomètrica o figurativa. •Entre la
figurativa hi trobemelsmateixos
temes de la pintura.